Home > Societate > Spirit de turma sau apartenenta la o comunitate?

Spirit de turma sau apartenenta la o comunitate?

Zilele trecute pe fb un student pe care il apreciez ff mult scria ca s-a saturat de toti care floodeaza fb cu mesaje despre Nicusor Dan din “spirit de turma”.

Acesta nu este un articol despre Nicusor Dan ci despre acest spirit de turma si poate chiar mai mult, despre lipsa lui.

Am copilarit pe vremea lu Ceausescu si cred ca atunci ni s-a introdus acest concept de “spirit de turma”. Celor mai tineri conceptul le-a fost introdus de parintii lor, crescuti in epoca de aur. Comunistii au infiintat cooperativele dar au lucrat permanent pentru a desfiinta orice dorinta de comunitate deoarece oamenii uniti si lucrand pentru un tel comun puteau deveni periculosi. Am fost asadar crescuti in ideea ca a fi intr-un grup si a actiona impreuna cu grupul este rau, este in “spirit de turma”, ca ne asemuim cu dobitoacele daca facem asta.

Suntem crescuti sa fim individualisti, sa ne diferentiem de ceilalti si sa nu incercam sa ne integram. Nu apartinem niciunei comunitati pentru ca o comunitate nu urmareste intotdeauna toate telurile individului ci ale grupului per ansamblu. Noi nu reusim sa asimilam ideea ca binele turmei va aduce bine si individului si ne detasam de orice comunitate care nu ne urmareste 100% interesele.

Dupa 20 de ani de la caderea comunismului, un numar mic de romani au avut ocazia sa vada, sa se educe in alte societati si un numar si mai mic au fost dispusi sa aduca aceste modele si cunostinte si in .ro. Poate ca n-ar fi rau sa ascultam ce au de spus acestia din urma si sa mai incercam sa ne integram din cand in cand si in cate o turma. Iar daca nu suntem in stare macar sa fim mai toleranti cu cei din jur.

  1. June 6, 2012 at 8:33 pm

    Trebuie să mă simt că am avut două tentative de asemenea mesaje. Totuși primul conținea și o referire la spam-ul cu butoanele de dislike și disable timeline în timp ce al doilea a fost postat doar pe o invitație pentru un eveniment la care nu puteam ajunge, invitație care părea doar trimisă fără discriminare la toți din listă.

    La primul mesaj nu am vrut deloc să mă leg de partea politică, probabil era mai bine dacă săream primele 2 cuvinte. Așa mesajul a ajuns deformat și nu și-a îndeplinit scopul. Deci l-am șters și am învățat lecția. Aici a fost greșeala mea.

    La invitație la fel, am vrut doar să trag alarma că din când în când e bine să mai gândești cui o trimiți, un om din Iași nu are treabă cu primăria din București de exemplu. A fost greșeala mea că nu am fost destul de explicit și s-a înțeles prost.

    În rest, cât timp nu ajung direct la mine în inbox pot exista mesajele alea. La început chiar mi-au prins bine că m-am prins și eu ce e cu acest candidat și mi-am făcut o părere favorabilă. Totuși, de la un moment dat au devenit doar «meh, încă un link» așa că nu le mai vizitam. E posibil să fi pierdut ceva informații cu ocazia asta dar nu cred că ar fi schimbat prea mult punctul de vedere în legătură cu viitoarele alegeri. Sigur nu le-ar fi dus spre minus.

    PS: Acum și chestia cu spiritul de turmă e cu două fețe. E spirit de turmă să zici că alții acționează din spirit de turmă de exemplu 😛 Cât timp nu îi superi pe ceilalți prea mult e ok. Altfel, trebuie să vezi cine și unde a greșit și să fii atent pe viitor. Eu mi-am învățat lecția, cred 😀

  2. June 7, 2012 at 5:13 am

    Cred ca doar pe primul l-am vazut:). dar stai linistit ca nu ai fost singurul. Si chiar nu este un articol cu tema ND. Este un articol generat de multe frustrari venite din faptul ca nu am vazut o comunitate romaneasca functionala in vreun domeniu (alumni, sport, crescatori de caini sau de plante, organizatii profesionale)

    Acest pas, de a avea comunitati functionale cred ca este primul pas spre o societate mai civilizata.

  3. June 7, 2012 at 5:17 am

    De-acord. Nu există comunități perfect funcționale dar totuși există mici nuclee care promit. Vedem ce se întâmplă în timp

  4. Paula Posea
    June 7, 2012 at 1:56 pm

    Eu cred ca dimpotriva, romanul nu poate manifesta spirit de turma pentru ca la noi, fiecare individ are o parere care nu concorda cu a celorlalti.De aceea e si foarte greu sa avansam ca societate, fiindca fiecare se crede mai destept decat ceilalti si nu accepta parerile sau ideile altora.In cazul ND eu zic ca tocmai asta se intampla, oamenii refuza sa dea crezare celorlalti si sa accepte ca au dreptate ( sa-l voteze pe ND).

  1. No trackbacks yet.

Leave a comment